contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

5 Korkeakoulunkatu
33720
Suomi

Ekskursiotarina: arkkitehtiopiskelijat Tšekeissä

Kiltakuulumisia

Helmi Hytti

Uusi lukuvuosi potkaistaan käyntiin aivan näillä näppäimillä uusien fuksien orientaatioviikon merkeissä. Mutta sitä ennen palaillaan vielä kertaalleen viime kevääseen erään ekskursiokertomuksen merkeissä!

Tampereen arkkitehtuurinlaitoksen Nykyajan arkkitehtuurin historian-kurssi teki 24 opiskelijan ja professori Olli-Paavo Koposen voimin ekskursion  Tšekkiin 4.-11.5.2016. Ekskursion aikana vierailtiin Prahan lisäksi Brnossa sekä Zlínissä tutustuen tšekkiläiseen modernismiin.

Keskiviikkoiltana saavuimme Prahaan ja majoituimme lähes koko porukalla samaan hostelliin ydinkeskustassa.

Varhaisena torstaiaamuna 5.5. kohtasimme professori Vladimír Šlapetan Jozef Plecnikin suunnitteleman kirkon edustalla. Šlapeta johdatti meidät Trmalova Vilan Jan Kotera-museoon, Josef Gočárin suunnittelemalle Wenceslasin kirkolle ja Wenceslasin aukion läheisten lasikatettujen käytävien kautta Baba-asuin-alueelle, joka koostuu valkoisiksi rapatuista noppamaisista funkistaloista ja, mistä on hienot näkymät Prahan kaupunkiin. Iltapäivän päätteeksi etsimme itse tiemme Adolf Loosin suunnittelemaan Villa Mülleriin, jossa raumplan hyvin konkretisoituu.

Seuraavana aamuna lähdimme Šlapetan johdolla tutustumaan Jan Gillarin ranskalaiseen kouluun, mistä jatkoimme itse Prahan arkkitehtuurikouluun, jolla on uusi valtava betoninen rakennus käytössään. Lähtiessämme arkkitehtuurikoululta törmäsimme myöskin ekskuilevaan tsekkiläisten arkkareiden ryhmään professoreineen. Kävi ilmi, että he olivat tulossa Hotel Internationalilta, joka oli myös meidän seuraava kohteemme. Saimme heiltä käyntikortin, jonka avulla järjestyi spontaani opastettu kierros hotellin halki katon näköalaterassille asti. Pikniklounaan jälkeen jatkoimme Josef Fuchsin Trade Fair Palaceen, jonka edustalla oli esillä Ai Wei Wein eläinpääpatsaita ja sisällä muun muassa suuria Alfons Muchan maalauksia ja arkkitehtuuripienoismalleja. Jatkoimme vielä koko matkan suosineessa aurinkosäässä katsomaan Prahan ainutlaatuisia kubistisia asuinrakennuksia kuten Josef Chocholin Hodek Apartment Housea.

Lauantaina lähdimme omin avuin kapuamaan Prahan linnaan, jossa kohtasimme muitakin yhteen Keski-Euroopan tärkeään kulttuurikaupunkiin loppukeväästä suunnanneita matkailijoita. Etsimme ja ihailimme Plecnikin linnan alueelle suunnittelemia lisäyksiä. Jatkoimme matkaa Gočárin Mustanmadonnan taloon virkistäytymään iltapäiväkahveille rakennuksen ainoaan säilyneeseen kubistiseen sisätilaan sijoitettuun kahvilaan, ja ihailimme myymälän kubistisia astioita. Katsastimme myös kubistisen katulampun ja sen vieressä sijaitsevan Bat´an tavaratalon. Ilta päättyi arkkitehtuurigallerian jälkeen illalliselle japanilaisen ruoan äärelle.

Sunnuntaina matkustimme Josef Fantan suunnittelemalta rautatieasemalta Brnohon, jätimme kantamukset kokonaan varaamaamme hostelliimme Mitteen, joka osoittautui suosittelemisen arvoiseksi majapaikaksi, ja jatkoimme suoraan Zlíniin tutustumaan Bat’an kenkäteollisuuden rakennuksiin. Kaupunkikierroksen päätteeksi nousimme hissillä rakennus nro 21 katolle virkistäytymään ja ihailemaan maisemia, joiden äärelle pääsimme kun kerroimme tulleemme niitä Suomesta asti varta vasten katsomaan. Jatkoimme kierrosta tehdastyöläisten asuinalueelle, jossa huomasimme karut lämpörappaukset ja tiililaatoitukset. Jatkoimme vielä Tomas Bat´an muistomerkille, jonka sisällä on kuulemma Bat´an kohtaloksi käyneen lentokoneen rämä.

Seuraavana päivänä tapasimme jälleen Šlapetan ja vierailimme lasten sairaalassa ja Mies van der Rohen Tugendhathausissa, jonka eleganteissa sisätiloissa ja suuressa puutarhassa saimme vapaasti kierrellä. Kävimme myös Brnon toisessa säilyneessä funkiskahvilassa. Iltapäivällä kiertelimme uuden tuttavuutemme brnolaisen arkkarifuksin Premekin johdolla Brnon kirkkoja. Illemmalla vierailimme Brnon arkkitehtuurin laitoksella ja kuulimme koulun varajohtajan esittelyluennon ja Šlapetan esityksen Tsekin modernismista. Myöhemmin juhlimme yhdessä juuri kandinsa valmiiksi saaneiden Brnon arkkitehtiopiskelijoiden kanssa Brnon yössä.

Maanantaiaamun kankeudessa lähdimme tutustumaan Brnon messualueeseen, jossa on kaunis halli A, valtava kupoli hallissa Z sekä eräs Loosin suunnittelema sisätila. Illaksi olimme saaneet kutsun Vila Stiassniin, jossa oli Bruno Taut-näyttelyn avajaiset. Illansuussa matkustimme vielä takaisin Prahaan viimeiseksi yöksi ennen kotiin lähtöä tai matkan muualle jatkamista.

Lopuksi kiitämme erityisesti professori Vladimír Šlapetaa, joka uhrasi meille valtavasti aikaansa, otti meidät lämpimästi vastaan ja mahdollisti pääsyn muuten saavuttamattomissa oleviin kohteisiin! Kiitos myös matkaamme tukeneille arkkitehtitoimistoille ja yrityksille taloudellisesta avusta, jolla kustansimme muun muassa sisäänpääsyt useisiin kohteisiin.

Excuamme tukivat:

Jos haluatte tietää lisää matkamme kohteista, tästä luettavaksenne informatiivinen excuoppaamme:

Ryhmäkuvat: Noomi Narjus
Muut kuvat: Helmi Hyttilisää kuvia reissultamme löydät täältä / more photos here !